گنجینه‌های پنهان گردشگری در شهرستان بهار

شهرستان بهار، با تاریخی کهن و طبیعتی بکر، از نگین‌های گردشگری استان همدان به‌شمار می‌رود. این شهرستان با تلفیقی از آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی، چشم‌اندازی بی‌نظیر را برای گردشگران رقم زده است.

به گزارش میراث‌آریا، مهدی رهنما، کارشناس گردشگری در یادداشتی نوشت: امروزه گردشگری نقش به سزایی در برقراری رشد اقتصادی دارد و شهرستان بهار نیز، با تاریخی کهن و طبیعتی بکر، یکی از نگین‌های گردشگری استان همدان حرف‌های بسیاری برای گفتن در این مقوله دارد. این شهرستان با تلفیق آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی، چشم‌اندازی بی‌نظیر را برای گردشگران رقم زده است.

در دل شهرستان بهار، آثار تاریخی متعددی نهفته است که هر یک روایتگر بخشی از تاریخ پرفراز و نشیب این دیارند و بسیار زیبا و جذاب برای بازدید گردشگران هستند، پل‌های تاریخی واقع در روستاهای آبرومند، بهادربیگ،حسن قشلاق وشهر صالح آباد، با معماری بی‌بدیل خود، جلوه‌ای از هنر و مهندسی ایرانی را به نمایش می‌گذارند. قلعه‌های تاریخی در پرلوک، میحمله، قراتگین و دستجرد نیز یادآور دوران دفاع و حاکمیت در این منطقه هستند. کاروانسرای تاج آباد نیز به عنوان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی، که سالها پذیرای کاروانیان بوده که امروزه به یکی از جاذبه‌های پر بازدید گردشگری این شهرستان است که به ثبت جهانی رسیده است.

علاوه بر آثار تاریخی، طبیعت بکر شهرستان بهار نیز چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. کوه‌های مرتفع همچون قارقالان، قزل ارسلان و گرکز، دره‌های سرسبز، رودخانه‌های خروشان و چشمه‌های جوشان، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا طبیعتی بکر و دل‌انگیز را در این منطقه خلق کنند و از این طریق پذیرای گردشگران از اقصی نقاط میهن اسلامی و گردشگران جهانی به شهرستان بهار باشند.

هنر دستان هنرمند مردم لالجین که عنوان شهرجهانی سفال بر پیشانی این دیار نقش بسته نیز به‌عنوان سومین ضلع مثلث گردشگری استان حرف های بیشماری برای گفتن دارد و هنر سفالگری این دیار چشم هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند.

مرقد آیت اله شیخ محمد بهاری (۱۲۶۵-۱۳۲۵ق)، عارف، حکیم، مجتهد و فقیه نامدار قرن سیزدهم و چهاردهم هجری قمری نیزکه در سن ۳۲ سالگی به درجه اجتهاد رسید و از شاگردان ممتاز آخوند ملاحسینقلی همدانی و در اخلاق، ‌حسن رفتار، حلم، بردباری و خوش خلقی در بین شاگردان مرحوم آخوند، زبان‌زد بود نیز در این دیار آرمیده و بقعه امامزاده ابراهیم و عقیل (ع) از نوادگان حضرت علی (ع) نیز در روستای دستجرد بعنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری مذهبی این شهرستان است.

حال با توجه به داشته های این دیار کهن، باید گفت: با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری در این شهرستان، می‌توان از این ظرفیت‌های بالقوه به نحو احسن استفاده کرد و این شهرستان را به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری استان همدان تبدیل کرد.

از اقداماتی که برای توسعه گردشگری در شهرستان بهار می‌توان انجام داد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

۱_ ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مانند احداث هتل‌ها، رستوران‌ها، اقامتگاه های بوم‌گردی، مراکز تفریحی و امکانات رفاهی برای گردشگران.

۲_ برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی از جمله برگزاری جشنواره سفال لالجین، جشنواره برداشت سیر و سیب زمینی.

۳_ استمرار در حفاظت از آثار تاریخی و طبیعی: حفاظت و مرمت آثار تاریخی و طبیعی، از جمله اولویت‌های توسعه گردشگری در شهرستان بهار است.

۴_ تاسیس بنیاد آیت الله بهاری و ایجاد کرسی آزاد اندیشی در بنیاد ایت الله بهاری.

۵_ توسعه گردشگری روستایی: حمایت از توسعه گردشگری روستایی و ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی.

۶_تبلیغ و معرفی شهرستان بهار در سطح کشور و خارج از کشور.

با این احوال، شهرستان بهار با تاریخی غنی و طبیعتی بکر، فرصت‌های بی‌نظیری را برای توسعه گردشگری فراهم آورده است که با سرمایه‌گذاری مناسب و برنامه‌ریزی دقیق، می‌توان از این ظرفیت‌ها به بهترین نحو استفاده و این شهرستان را به یکی از مقاصد گردشگری مهم کشور تبدیل کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403061100657
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha